Cristina Rovira, professora de la Facultat, premi al millor article curt al Congrés ETRA a Glasgow

13/06/2024

La professora Cristina Rovira, del programa de doctorat d’Enginyeria Òptica del Departament de la Facultat, ha rebut el premi a millor article curt al Congrés ACM Symposium on Eye Tracking Research & Applications (ETRA)

D’entre els dies 4 i 7 de juny de 2024 va tenir lloc a Glasgow el Congrés ACM Symposium on Eye Tracking Research & Applications (ETRA), on la professora Cristina Rovira va ser guardonada amb el premi al millor article curt. L’estudi destaca l'impacte de les condicions binoculars en les característiques dels moviments sacàdics durant les proves de les vergències fusionals i com aquestes contribueixen en la comprensió de l’adaptació del sistema visual a diferents demandes de vergència.

Títol del treball: Characteristics of saccades and microsaccades during the fusional vergence test

Autors: Cristina Rovira-Gay, Clara Mestre, Marc Argilés i Jaume Pujol

Grup de recerca: Centre for Sensors, Instruments and Systems Development (CD6). Universitat Politècnica de Catalunya

Resum del treball: Aquest estudi descriu el comportament sacàdic durant la prova de les reserves fusionals de vergència. Es van mesurar les amplituds de les vergències fusionals de divergència i convergència de forma objectiva, utilitzant un sistema haploscòpic. La disparitat de l'estímul (una columna de lletres de 0.20LogMAR) va augmentar fins a 45 diòptries prismàtiques (PD) a una velocitat d'1 PD/s tant per a la divergència com per a la convergència. Els moviments oculars es van registrar utilitzant un Eyelink 1000 Plus, i es va utilitzar un algorisme basat en el llindar de velocitat per detectar els moviments sacàdics. Els moviments sacàdics van variar significativament amb la direcció del moviment de vergència. L'amplitud dels moviments sacàdics mentre es mantenia la fusió era menor que durant la diplopia. Els participants van experimentar diplopia durant més temps durant l'avaluació de la divergència, generant major prevalença de moviments sacàdics horitzontals que durant la convergència. Aquest estudi destaca l'impacte de les condicions binoculars en les característiques dels moviments sacàdics durant les proves de les vergències fusionals, contribuint així a la comprensió de com el sistema visual s'adapta a diferents demandes de vergència.

Contribució: La Cristina Rovira va presentar un capítol de la seva tesi doctoral en format de presentació oral i de pòster durant el transcurs del congrés. El treball és publicat a la revista ACM i es pot trobar en el següent enllaç.

A l'esquerra Mohamed Khamis, Universitat de Glasgow, al mig, Yusuke Sugano, Universitat de Tokyo, i a la dreta, la Cristina Rovira.