Lentilles per dormir i altres mètodes poc coneguts per revertir la miopia

15/10/2024

Entrevista al doctor de la Facultat d' Òptica i Optometria, Joan Pérez, publicat al Diari Ara

Els problemes visuals són cada cop més freqüents, sobretot entre els nens. L'Organització Mundial de la Salut (OMS) adverteix que mil milions de persones a tot el món tenen problemes visuals evitables. Una de cada quatre és miop. Una discapacitat visual que afecta totes les edats, però és especialment rellevant abordar-la en etapes primerenques de la vida.

"Només dos de cada deu persones es fan una revisió visual anual, cosa que pot impedir una detecció precoç de la miopia sobretot en edats més joves".

Un estudi de la UPC assenyala que actualment un de cada deu nens d'entre 8 i 9 anys té miopia.

"El nostre objectiu quan detectem un cas és actuar com més aviat millor perquè, si no fem res, el més probable és que la miopia augmenti".

Com a mesures correctores destaquen les ulleres, les lents de contacte i la cirurgia refractiva que poden corregir disfuncions visuals, però hi ha altres mètodes que poden frenar-ne l'avenç, com les lentilles nocturnes conegudes com a orto-k que modelen la còrnia mentre dorms i permeten tenir una bona visió l'endemà sense necessitat de portar ulleres.

"Avui dia hi ha tractaments pensats perquè aquesta miopia no progressi. Alguns fa vint anys que els tenim i l'evidència científica els avala, però són menys coneguts".

També hi ha unes lents de contacte diürnes, que tenen una òptica especial, ulleres específiques correctores de la miopia, i també fàrmacs, com l'atropina a baixa concentració, tot i que aquest medicament l'ha de prescriure un oftalmòleg.

"Quan un nen no es pot posar lentilles, pels motius que sigui, les ulleres i les gotes (atropina) abans d'anar a dormir, poden ser una opció perquè la seva miopia avanci a un ritme més lent".

Però abans de corregir cal identificar la miopia en població infantil que cada cop és més elevada en famílies amb menys recursos econòmics. Moltes llars no poden accedir a les ajudes òptiques o assumir el cost dels tractaments. A més, aquest àmbit de la salut està "molt coix" a la cartera sanitària pública, ja que el control de la miopia no està previst.

Davant d'això, el programa Mirades Solidàries, impulsat des de la facultat, proporciona ulleres, teràpia visual, ajudes a la baixa visió i lents de contacte especials a persones derivades pels serveis socials.

L' ús continuat de pantalles, el poc temps d'oci a l'exterior i els hàbits de vida actuals fan que la prevalença entre els infants hagi augmentat, per la qual cosa Joan Pérez recomana fer més activitats a l'aire lliure i disminuir les hores que els nens passen mirant el mòbil.

Llegiu AQUÍ l'entrevista al Diari Ara