Presentació projecte OBRIR (Galàxia Aprenentatge)

23/09/2024

Optometria: Aprenentatge Basat en la Reflexió i la Integració (OBRIR)

El dimecres 25 de setembre de  12h a 14h, es presentarà el projecte O.B.R.I.R. a l'Auditori Joan Salvadó.

Enllaç meet: meet.google.com/bvk-ddgg-oua

El projecte té com a objectiu la reorganització basada en mètodes d’aprenentatge actiu, del Grau en Òptica i Optometria(GOO) que imparteix la Facultat d’Òptica i Optometria (FOOT).

Concretament es proposa organitzar els primers cinc quadrimestres de la titulació amb un model d’aprenentatge basat en problemes, el sisè quadrimestre amb un model d’aprenentatge basat en projectes i la introducció del sisè al vuitè quadrimestre d’un portafoli de casos clínics, que permetrà potenciar al màxim el model basat en l’aprenentatge-servei. D’aquesta manera s’aconseguirà una major integració i permeabilitat entre les assignatures.

A més es contemplen tres accions transversals: creació d’un portafoli per a l’avaluació de les competències transversals, redefinició del pla d’acció tutorial i canvis en els processos d’avaluació (criteris comuns de totes les assignatures, avaluació formativa). L’impacte previst sobre la millora de la formació actual és aconseguir que l’estudiantat adquireixi les competències, habilitats i coneixements de la titulació de manera més sòlida, profunda, transversal i duradora. Igualment, que l’estudiant adquireixi un sentit crític i científic i que sigui conscient que cal que continuï formant-se per fer un exercici professional responsable en el futur. De la mateixa manera, esperem un augment de la sensació de pertinença o identificació amb la professió per part de l’alumnat ja des de primer curs. També esperem aconseguir una reducció de l’absentisme, amb l’increment de valor de les classes i activitats presencials i una millora del rendiment acadèmic.

En resum, una millor satisfacció de l’estudiantat i del professorat. El projecte permetrà superar les limitacions actuals del GOO i fer un salt qualitatiu important en la millora del procés d’ensenyament - aprenentatge. El projecte està basat en models exitosos de formació en les ciències de la salut, a Catalunya: graus de medicina a les Universitats de Girona (UdG), Pompeu Fabra(UPF) i Vic (UVic-UCC). O a nivell internacional per la Universitat de Maastricht, Aalborg, John Hopkins, entre altres.

És una proposta escalable, al màster que ofereix la FOOT, a altres graus i màsters de la UPC i a altres universitats espanyoles tenint en compte el lideratge de la FOOT en aquests ensenyaments a nivell estatal. Es una proposta presentada conjuntament per la FOOT i el DOO, que compta amb un equip impulsor ampli en el que hi ha representants de les disciplines més importants de la titulació i de l’estudiantat i que disposa d’un cofinançament de 20000€ per part de la FOOT. Al llarg de tot el desenvolupament del projecte es tindrà especial cura de la recollida de dades i anàlisi de resultats del projecte i la seva implantació, per tendir cap a la millora continua.