Sou a: Inici / Notícies / “Els nostres ulls no estan dissenyats per veure-hi de prop”

“Els nostres ulls no estan dissenyats per veure-hi de prop”

Entrevista a la degana de la Facultat d'Òptica i Optometria, Aurora Torrens i Gómez, publicada avui al diari de Terrassa.
“Els nostres ulls no estan dissenyats per veure-hi de prop”

La degana de la Facultat d’Òptica i Optometria (Foot) del campus de la UPC, Aurora Torrents, posa en relleu la importància de la salut visual i alerta que la visió de prop per l’ús dels aparells tecnològics fa augmentar els casos de miopia. La facultat té una unitat de control per a la visió de lluny i està fent recerca per frenar les afectacions.

Quin és el seu vincle amb la Facultat d’Òptica i Optometria?

Molt estret. Aquí vaig estudiar la diplomatura i després en vaig incorporar a la docència i a la gestió. I aquest any vaig ser escollida degana. Em feia molta il·lusió assumir aquest càrrec i aportar el meu coneixement i la meva expertesa en la millora acadèmica i de recerca.

Quins són els reptes que té al bloc de notes?

Aconseguir en l’àmbit social que es conegui l’optometria i que fem els optometristes. Nosaltres no som venedors d’ulleres. Aplicar mesures per una bona visió és molt complicat. Més del 90% de la informació que ens arriba és a través dels ulls i tenir cura de la salut visual de la població és un repte en què els optometristes tenim una funció importantíssima i els oftalmòlegs també, però treballem en tàndem. Una òptica és un establiment sanitari. El que es fa allí és una feina igual de respectable que la que fa una infermera, un fisioterapeuta. En aquesta línia de divulgació social fem moltes activitats, sobretot a les escoles. Ara hem engegat un projecte Magnet amb l’escola El Vallès.

La població és conscient de l’afectació de l’ús de les pantalles a la seva salut visual?

Afecta moltíssim i no té marxa enrere perquè la gent no deixarà ni el mòbil, ni la tauleta ni l’ordinador. De la mateixa manera que jo he hagut de canviar la manera de fer classe. L’alumnat ja no t’escolta tota l’estona perquè està pendent del mòbil. Som multitasques. Però els nostres ulls no estan dissenyats per això. Fa milions d’anys, la nostra supervivència depenia de la visió de lluny. I ara el que ens cal és la visió de prop i intermèdia. Les feines, l’oci, la distracció passa per la pantalla. Ara el problema que hi haurà és que no veurem de lluny.

Què diuen els estudis?

Es calcula que d’aquí molt poc, la meitat de la població serà miop. Però hi ha països asiàtics, on el 80% de la població ja és miop i només hi veuen de prop. La miopia no és una patologia, però és una afectació anòmala, on tens més risc de patir, per exemple, un despreniment de retina.

Quins són els consells?

S’ha de fer un canvi de xip. Recomanem menys hores d’ús davant les pantalles i si no és possible cal seguir unes pautes d’higiene visual. Per exemple, hi ha una regla molt fàcil que és la regla dels tres 20. Això vol dir que cada 20 minuts, hem d’aixecar la vista i mirar lluny uns 20 segons. També hem de tenir bona il·luminació i estar a l’aire lliure.

I en l’àmbit acadèmic, quina és la prioritat?

Estem aplicant encara un pla nou de grau i acabem d’implantar el nou de màster. Però el més important és que volem ser la primera escola d’Estat en aconseguir el diploma europeu en optometria que atorga el Consell Europeu d’Optometria i Òptica (ECOO). Hem de complir una sèrie de requisits, entre els quals que l’alumne ha de garantir que ha visitat uns 120 pacients al llarg de la carrera. Estem en ple procés de demanar-ho i d’acreditació. Hi ha poques facultats que ho tinguin i totes són estrangeres. La millor optometria és al Regne Unit. Allà té un prestigi molt alt. I nosaltres voldríem acostar-nos al prestigi del Regne Unit.

Les pràctiques d’optometria es fan al Centre Universitari de la Visió (CUV). Encara té tanta feina?

I tant. El CUV és la nineta dels nostres ulls. El projecte Mirades solidàries, a través del qual es fa tota la tasca social d’aprenentatge -servei, és importantíssima gràcies als pacients que ens deriven els serveis socials dels Ajuntaments de Terrassa i rodalia. Tenim 2.500 pacients a l’any que són visitats pels nostres alumnes i poden proporcionar les ulleres gràcies a les nostres empreses col·laboradores. Òptica Prats, per exemple, ens dona ulleres equivalents a 60.000 euros a l’any. Nosaltres comptem amb un patronat amb 20 empreses i sis entitats. Ara amb els nou pla d’estudis, els nostres estudiants hauran de fer 18 crèdits (més de 500 hores) en òptiques i ho faran amb les empreses del patronat. Aquí no hi ha atur. Cada any es graduen unes 90 alumnes, dels que 80 ja tenen feina abans d’acabar.

Quina és la recerca visual més necessària?

Nosaltres tenim una unitat de recerca de control de la miopia i estem desenvolupant tècniques pel tractament i posar-hi fre. Per exemple, hi ha unes lents de contacte especials per dormir i quan et lleves al matí, la teva còrnia s’ha modificat i veus la mar de bé tot el dia. També hi ha unes ulleres especials que fan un desenfocament perifèric i que ajuden també a frenar el procés de la miopia. I, per altra banda, ara hem començat un estudi d’evolució visual amb escolars de Terrassa.

Per què va estudiar Òptica?

Perquè jo patia de miopia de petita i estava preocupada. I va ser la millor tria.