Sou a: Inici / Notícies / La Professora de la FOOT Marta Fransoy Bel, guardonada amb el Premi UPC a la qualitat en la Docència Universitària

La professora Marta Fransoy ha guanyat, a proposta de la Facultat, el premi a la trajectòria Docent del Consell Social de la UPC. El premi s’atorga a professorat de la UPC que hagi destacat i sigui conegut entre la comunitat de la UPC per dur a terme una docència excepcional. “La qüestió és: allà on siguis, mira endavant i construeix el pont que t’hi portarà: Els docents som els arquitectes del coneixement”. “Els nens són la llavor del canvi, els adults del futur: Cuidem de la seva Visió” Marta Fransoy
La Professora de la  FOOT Marta Fransoy Bel, guardonada amb el Premi UPC a la qualitat en la Docència Universitària

Marta Fransoy Bel ha estat la guanyadora del 24è Premi UPC a la Qualitat en la Docència Universitària en la Modalitat 1: Premi a la trajectòria docent. Diplomada en Òptica des de 1988 i en Optometria des de 1995, és professora a la Facultat d’Òptica i Optometria de la UPC des de setembre de 1989 i la seva vinculació al món de l’ òptica ve de molt abans de començar a estudiar a l’antiga Escola d’Òptica de Terrassa, de la UPC.

Filla de pare òptic, va créixer escoltant la remor de les biselladores del taller d’òptica del seu pare, i mentre acabava els estudis, la família ja inaugurava  l’ “Òptica Fransoy”, al Poble Sec de Barcelona.

Quan, al 1989 feien falta professors a l’Escola d’Òptica, doncs hi havia molta demanda d’estudiants, la Marta va guanyar una plaça de professora associada per impartir Tecnologia Òptica, en l’equip de qui seria futur director de l’Escola, el professor Joan Salvadó Arqués (D.E.P.), amb qui va entrar a formar part de l’Equip Directiu com a Sotsdirectora d’Extensió Universitària.

Durant aquesta etapa, a més a més de consolidar els convenis Universitat-Empresa, va contribuir a ubicar la Unitat de Visió i Esport al Centre d’Alt rendiment de Sant Cugat del Vallès i va impulsar i crear el programa Erasmus en Optometria, pioner a l’Estat Espanyol, l’exemple emprenedor i entusiasta del director Salvadó, i el fet de poder crear estructures on encara estava tot per fer, va derivar en la col·laboració amb els Instituts Municipals de Serveis Socials (IMSS) dels Ajuntaments, oferint el servei de revisions visuals a persones sense recursos, el que va esdevenir la llavor del projecte d’Aprenentatge-Servei que es desenvolupa actualment en el Centre Universitari de la Visió (CUV).

Les estades a Universitats del Regne Unit, li van permetre aprendre metodologies docents que a la UPC encara no es coneixien i que va començar a aplicar progressivament a les seves classes: des de les classes invertides i l’aprenentatge basat en problemes, a les metodologies actives a l’aula, des dels viatges d’estudis a empreses del sector òptic a  la cooperació internacional, liderant projectes del Centre de Cooperació pel Desenvolupament de la UPC amb Nicaragua, Senegal i Burkina Faso, sense deixar mai de col·laborar en les activitats de promoció de l’Escola d’Òptica, que va esdevenir Facultat l’any 2011.

Per la Marta, la qüestió és:

“Allà on siguis, mira endavant i construeix el pont que t’hi portarà… Els docents som els arquitectes del coneixement”.

Primers viatges d’estudis a Corning França, Paris, any 1993, amb alumnes que han esdevingut professionals de l’Òptica Oftàlmica.

Visita anual a Industrias de Óptica Prats. Sant Boi de Llobregat, any 2016.

Viatge d’estudis a OPTOM i Expo-Óptica. Madrid, any 2018.

Entre els anys 2005 i 2009, va completar la trajectòria docent amb una formació de postgrau en teràpia visual i  integració visual-auditiva, que la conduiria a formar equip interdisciplinar amb la professora i companya de la FOOT, Montserrat Augé Serra, per impartir l’assignatura Aprenentatge i Visió al Màster Universitari d’Optometria i Ciències de la Visió, a partir de la que  varen desenvolupar el Protocol d’intervenció interdisciplinària i ontogenètica en les dificultats d’aprenentatge que tenen l’origen en disfuncions visuals, auditives o motrius, ampliant així la perspectiva de les causes i l’abordatge del fracàs escolar, un dels problemes més greus del sistema educatiu actual.

Aquesta activitat en el camp de la Prevenció de la Salut Visual, engrescant als estudiants de la Facultat a realitzar els seus treballs de final d’estudis en aquesta àrea tan necessària de l’optometria, fent cribratges visuals a les escoles, juntament amb  la tasca de formació continuada i divulgació realitzada des de la Vocalia de Prevenció, Visió Infantil i Teràpia Visual del Col·legi Oficial d’Òptics Optometristes de Catalunya, va contribuir a guanyar el Premi de la Fundació Jaume Bofil per experiència d’Aprenentatge-Servei i el Guardó del Consell Social per Bones Pràctiques de metodologies actives a l’aula l’any 2013.

Des de llavors, la Marta ha continuat formant-se per ajudar a petits i grans a VEURE-HI BÉ i APRENDRE, treballant en equip sobre la causa de la disfunció visual, adaptant les millors ulleres i prescrivint, quan cal, l’entrenament d’integració visual necessari. I, sobretot, segueix fent divulgació, per donar a conèixer la importància d’una bona VISIÓ a pares, mestres, pediatres, i els professionals de l’entorn del nen, perquè...

“…Els nens són la llavor del canvi, els adults del futur. La nostra responsabilitat com a professionals de la salut visual és acompanyar-los a entrar al món dels adults, en possessió de les seves facultats al màxim del seu potencial perquè puguin oferir al món el millor de si mateixos!

I si, a més a més, els docents, podem transmetre-ho a les futures generacions d’Optometristes, ens podem considerar molt afortunats i sentir passió per la feina, sabent que la nostra intervenció en la visió pot ajudar a canviar vides, dels nens (o adults!) amb problemes d’aprenentatge i les seves famílies…”

Enhorabona, Marta!

Pots accedir al seu relat i currículum en aquest enllaç