Mirades solidàries: apadrina la salut visual de persones amb pocs recursos

El programa ha estat presentat avui, dijous 5 de juliol, al CUV pel rector de la UPC, Francesc Torres; la directora del CUV, Núria Tomàs, el degà de la FOOT, Joan Gispets i la directora del Centre de Cooperació i Desenvolupament (CCD) de la UPC, Eva Vidal. Amb la presència també del regidor delegat de Capacitats diverses i Accessibilitat, Drets Humans, Ciutadania, Solidaritat i Cooperació Internacional, Universitat i Innovació i Mitjans audiovisuals de l’Ajuntament de Terrassa, Adrián Sánchez.
Mirades solidàries: apadrina la salut visual de persones amb pocs recursos

En marxa un programa del Centre Universitari de la Visió de la UPC per apadrinar tractaments visuals especialitzats per a persones en situació de vulnerabilitat a Catalunya

El Centre Universitari de la Visió, posa en marxa 'Mirades solidàries', un programa d'apadrinament de tractaments visuals especialitzats a Catalunya per a persones en situació de vulnerabilitat. Els experts d'aquesta clínica universitària estimen que un 5% de les 2.100 persones que atenen anualment necessiten una atenció especialitzada que pot contribuir a millorar-ne el rendiment escolar, i la inserció laboral i social. Es tracta de teràpies específicament concebudes, ajudes a la baixa visió, per exemple, que van més enllà de la correcció visual.

Mitjançant aquesta iniciativa, empreses i particulars poden fer aportacions econòmiques per sufragar una part o la totalitat d'un tractament visual especialitzat. El programa forma part de l'acció social que desenvolupa el CUV, el qual atén persones procedents dels Serveis Socials d'ajuntaments i entitats d'arreu de Catalunya.

Els pacients són atesos per estudiants de grau o màster, com a part de les pràctiques clíniques, supervisats pel professorat de la FOOT, a les instal·lacions del CUV. Quan el pacient ho necessita, el CUV li proporciona ulleres o lents de contacte, que aporten de manera desinteressada empreses del sector. L'any passat aquesta clínica, dirigida per la professora Núria Tomàs, va adaptar més de 4.000 lents oftàlmiques. Segons els investigadors del centre, però, un 5% de les 2.100 persones que atenen anualment necessitarien atenció visual especialitzada. Del total de pacients que va atendre el CUV el 2017 (el 74% dels quals han estat adults, el 14% nens i el 12% joves), un 56% són dones i un 44% homes.

A més d'ulleres, sovint alguns d'aquests pacients necessiten una atenció especialitzada per solucionar els seus problemes visuals, ja sigui amb teràpia visual, ajuts de baixa visió o adaptació de lents de contacte especials, que els proporciona el CUV en un entorn d'aprenentatge-servei. Aquests tractaments tenen un impacte molt positiu en la qualitat de vida de les persones i poden contribuir a millorar-ne el rendiment escolar i la inserció laboral i social.

El programa permet fer donacions fins a 500 euros, que és el cost mitjà d'un tractament d'aquestes característiques. Les aportacions es poden de fer a través de la web del programa i per correu electrònic a: direccio.cuv@upc.edu. L'optometrista Donald R. Korb, un referent internacional en els camps de les lents de contacte i la superfície ocular i que ha estat investit recentment doctor honoris causa per la UPC, és el padrí d'honor del projecte 'Mirades solidàries'.

Poster Mirades Solidaries